Ik heb er zelf nog geen betere term voor kunnen vinden. Dus noem ik mijn stijl van schilderen maar ‘grof pointilleren’. Korte streken met de platte kwast. Het resulteert in werk dat je op twee manieren kunt beleven: van dichtbij lijkt het wel abstract, maar doe een paar stappen achteruit en je ziet de impressie, meestal geïnspireerd door de natuur.
Ik heb ook zo mijn eigen ideeën over hoe mijn schilderij ingelijst zou moeten worden. Als koper van een werk, mag je daar natuurlijk altijd anders over denken, maar zolang ik zelf een werk exposeer zorg ik voor een moderne, strakke baklijst. Soms geef ik ze ook een bijpassende kleur, maar zwart is eigenlijk altijd mooi. Ik gebruik vaak 3D-doeken waarbij ik de zijkanten ook meeschilder. Dan vind ik het een mooi effect als het doek wat uitsteekt ten opzichte van de lijst, zodat die zijkant ook nog zichtbaar is. Voor klein werk heb ik wel eens speciaal gepoedercoat stalen lijsten laten maken. Superstrak en minimalistisch.
Tuurlijk, er gaat eigenlijk niets boven het origineel. Maar meestal schilder ik op grote formaten doek, bijvoorbeeld 100x100cm of 100x120cm. Die ruimte heeft niet iedereen boven de bank of in de portemonnee. Dan is een giclée van het origineel een mooi alternatief. Mijn giclées zijn limited editions en dus beperkt in oplage (meestal 25 exemplaren). Een giclée-print (altijd kleiner dan het origineel) is een kunstwerk op zich en hoort – voorzien van een passe-partout – achter glas ingelijst te worden. Zo is er ook altijd een duidelijk onderscheid tussen het originele schilderij en de limited edition print.
Een kunstenaar hecht meestal erg aan zijn vrijheid. Ik ook. Maar in opdracht werken heeft ook zo zijn uitdagingen. Bovendien ben ik het als ontwerper al mijn leven lang gewend om in opdracht te werken. En ook al werk ik in opdracht, ook daarbij vraag je dan wel de nodige vrijheid. Zo heb ik al menig schilderij in opdracht gemaakt. Hieronder een voorbeeld.
Mijn meeste werken staan op zich, maar soms zijn ze onderdeel van een serie. Zo ben ik momenteel bezig met een serie ‘Foliage’ oftwel: gebladerte. Bomen hebben mij altijd geïntrigeerd en dan met name de structuur van de bladeren. Deze serie is voorlopig nog niet compleet. Wat ik ook nog wel eens doe is dat een werk niet uit een doek, maar uit meerdere doeken bestaat. Een tweeluik of vierluik dus.
Zou je een schilderij in opdracht willen laten maken? Neem contact met me op en we bespreken de mogelijkheden.
Ik ben lid van BOK (Beroeps Organisatie Kunstenaars).